Etykieta to podstawowa forma przekazu informacji o
produkcie dla konsumenta, w której producent informuje, z jakich surowców
powstał dany wyrób, jaka jest jego trwałość i – coraz częściej – wartość
odżywcza. Używając języka prawa żywnościowego, wszystkie informacje, w tym
znaki graficzne i symbole umieszczone na opakowaniu, określa się mianem
oznakowania produktu, które podlega
szczegółowym regulacjom prawnym.
Celem znakowania żywności jest podanie takich
informacji, które mogą mieć wpływ na świadomy wybór produktu przez konsumenta,
biorącego pod uwagę zarówno właściwości żywieniowe, jak i parametry handlowe.
W ślad za postępem technologicznym, jaki dokonuje się
w produkcji żywności, rosną oczekiwania konsumentów w zakresie pełnej
informacji o środku spożywczym. Związane jest to ze stosowaniem coraz większej
liczby substancji dodatkowych, nowymi procesami pozyskiwania żywności i jej
przetwórstwa, a także odejściem od obligatoryjnych norm dotyczących składu
produktów. Dlatego też organizacje konsumenckie, pracujące na rzecz finalnych
odbiorców żywności, są często inicjatorami zmian regulacji prawnych. Niemal każdego
dnia większość z nas kupuje produkty spożywcze, które składają się na
całodzienny jadłospis. Aktualnie, w dobie narastającego w społeczeństwie problemu
nadwagi i otyłości związanej m.in. z nadkonsumpcją żywności wysokoenergetycznej,
etykiety produktów mogą być pierwszym ogniwem do zmiany nawyków żywieniowych.
Fragment książki:
"ZASADY
PRAWIDŁOWEGO
ŻYWIENIA
DZIECI I MŁODZIEŻY
ORAZ
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE
ZDROWEGO
STYLU ŻYCIA"