Etykiety produktów spożywczych

Co nam mówią etykiety produktów spożywczych?

Etykieta to podstawowa forma przekazu informacji o produkcie dla konsumenta, w której producent informuje, z jakich surowców powstał dany wyrób, jaka jest jego trwałość i – coraz częściej – wartość odżywcza. Używając języka prawa żywnościowego, wszystkie informacje, w tym znaki graficzne i symbole umieszczone na opakowaniu, określa się mianem oznakowania  produktu, które podlega szczegółowym regulacjom prawnym.

Celem znakowania żywności jest podanie takich informacji, które mogą mieć wpływ na świadomy wybór produktu przez konsumenta, biorącego pod uwagę zarówno właściwości żywieniowe, jak i parametry handlowe.

W ślad za postępem technologicznym, jaki dokonuje się w produkcji żywności, rosną oczekiwania konsumentów w zakresie pełnej informacji o środku spożywczym. Związane jest to ze stosowaniem coraz większej liczby substancji dodatkowych, nowymi procesami pozyskiwania żywności i jej przetwórstwa, a także odejściem od obligatoryjnych norm dotyczących składu produktów. Dlatego też organizacje konsumenckie, pracujące na rzecz finalnych odbiorców żywności, są często inicjatorami zmian regulacji prawnych. Niemal każdego dnia większość z nas kupuje produkty spożywcze, które składają się na całodzienny jadłospis. Aktualnie, w dobie narastającego w społeczeństwie problemu nadwagi i otyłości związanej m.in. z nadkonsumpcją żywności wysokoenergetycznej, etykiety produktów mogą być pierwszym ogniwem do zmiany nawyków żywieniowych.

 Fragment książki:
"ZASADY PRAWIDŁOWEGO
ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY
ORAZ WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE
ZDROWEGO STYLU ŻYCIA"